Maskinist
Maskinisterna arbetade med
drifts- och underhållsuppgifter för de tekniska systemen ombord. Man
skötte elmotorer, generator, batterier, dieselmotor,
tryckluftsutrustning, telemateriel, fläktar, luftrening, sanitet,
andningsapparater, länspump, tankar, o.s.v.
En viktig uppgift ombord på
ubåten var att sköta batteriet och det var
1. M, förstemaskinistens ansvar. Batteriet jämfördes
ofta med en baby eftersom det fordrade samma omsorg och ubåtens prestanda
hängde ytterst på batteriets kapacitet. Många maskintekniska lösningar
ombord är genialt enkla och härstammar från ubåtarnas barndom i början av
1900-talet.
Ett ofta återkommande
arbete i maskinrummet var kannhalning. Någon cylinder i dieselmotorn behövde
ses över och lyftes då ut med hjälp av taljor.
Ombord jobbade 3
maskinister och 6 ubåtsmotormän. De hade tillsammans en mycket bred
yrkeskunskap. Motormännen hade skeppsnumren 16, 21, 32, 33, 35 och 36 och
hade varierande tjänstegrad från högbåtsman till vpl 2:a graden.
U3 1953. Maskinare Jojje Eklund, R Karlsson, Ryde Wahlberg och Helge
Stadig. Foto U3 arkiv.
Skeppsnummer 21 Johansson reparerar dieselmotorn. Foto Rune Nilsson.
Dieselmotorrummet U3. 1.M. John "experten" Lindman står vid pulpeten.
T.v. Olle Härlin? Foto U3 arkiv.