U3 före modernisering 1953. Foto U3 arkiv.
Ytläge
U3 efter modernisering 1953. Foto U3 arkiv.
Abborren 1964. Foto U3
arkiv
U3 Historia
U3 sjösättning 1942-06-11 i Karlskrona. Foto U3 arkiv
Kustubåtarnas slutliga utseende fastställdes av Kungl. Majt. 17 mars
1939. Kontrakt slöts med Kockums 1939-09-20 om byggandet av den
första ubåten U 1, i serien. 1940 fick varvschefen i Karlskrona
uppdrag att bygga U2 och U 3. U 3 kölsträcktes 6:e maj 1941 och
sjösattes 11:e juni 1942. Provtursbesättning mönstrades 15:e
februari 1943 och leverans till Marinen skedde 1:a november samma
år. Under kriget användes U 3 till stor del för utbildning av nya
besättningar till de 18 ubåtar som levererades under kriget.
Sprängskiss med förklaringar
U3 1943, 2,4Mb
U3 1943. Sprängskiss: Fredrik Granholm.
Efter
kriget depåförlades ubåtarna med reducerade besättningar där en besättning
omväxlande körde 3-4 ubåtar. Tekniska erfarenheter från kriget och
information utifrån, främst från Tyskland inspirerade till en
moderniseringsomgång för alla svenska ubåtar med tillräcklig kvarvarande
livstid. Prov med snorkel, radar, radarvarnare m.m. genomfördes.
U3 1953. Sprängskiss: Fredrik Granholm.
Kustubåtarna eller ”Nummerbåtarna” som ubåtsfolket kallade dem
började byggas om och för U 3 innebar det att omgång ett genomfördes
vid Kockums varv i Malmö mellan augusti 1952 till april 1953.
U 3
försågs med snorkel och en mängd andra förbättringar. Utrustning som
försvann var den aktra däckstorpedtuben, luftvärnskanonen, nätsågen
och turbofläkten.
Även ett periskop fick tas iland för att ge plats
åt snorkeln. Formen på tornet blev mer hydrodynamiskt riktigt och
farten under
vatten ökade därmed från 7,5 knop till 9 knop.
Sprängskiss med förklaringar U3 1953, 2,2Mb.
Ett år senare kom omgång två då U 3 fick ny hydrofon,
torpedeldledningsinstrument och modernare radioutrustning.
Med tiden kom också borttagning av fällköl, automatisk viktreglering
och prov med enmans styrutrustning. Även orderhögtalaranläggning och
telefonsystem tillkom. Radarvarnare installerades på snorkeln.
Abboren II. Sprängskiss: Fredrik Granholm.
Sex av de
nio Kustubåtarna, U 4-U 9 byggdes under 1962-1964 om till Ubåtar typ
ABBORREN II varvid hela akterskeppet ersattes med ett nytt innehållande
en elmotor för framdrift och ett torpedmagasin för ubåtsjakttorpeder
i ballasttank 3. All elektronik byttes ut.
Ett avancerat
Sonarsystem installerades och därmed ändrade förskeppet form.
Tornets form ändrades än en gång. Tyvärr innebar moderniseringarna
ingen förbättrad standard för besättningen.