logo
U3 VETERANBESÄTTNINGEN 


Skip Navigation Links
Hemsida
Aktiviteter
Historia
U3 Rutiner
U3 Befattningar
Historiska Bilder
U3 på Muséet
Veteranbilder
Ubåtsteknik
Länkar till Våra Vänner
Övriga Länkar
Kontakt
Besättningssidan


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ytläge

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ytläge

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ytläge

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ytläge

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ytläge

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ytläge

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ytläge

 

 

 

 

 

 

 

 


U3 bryter ytan


Ubåtsräddning

I ubåtsräddning ingår all verksamhet som i första hand skall rädda besättningen från en sjunken ubåt och i andra hand bärga ubåten.

Den svenska ubåtsräddningsorganisationen av idag bygger på en förstklassig utredning som gjordes i början på 1930-talet. Hela betänkandet redovisades i ”YTTRANDE AV KMF-S U-BÅTSSÄKERHETSKOMMITTÉ” den 1:a mars 1932. Det hela regisserat av den kände ubåtsingenjören B. T. Zetterström. De sju första sidorna finns att läsa som separat pdf-dokument.

Efter förslag i denna utredning anskaffades utrustning för personal och ubåtar och sedermera övningstankarna i Stockholm, Göteborg och Karlskrona. De två första var 6 m djupa och övningar kunde bedrivas i handhavande av andningsapparater och utstigningsslussar. Den stora, 20 meter djupa dyktanken i Karlskrona byggdes först under kriget då antalet ubåtsmän ökade drastiskt. Ritningar finns som pdf-dokument 2Mb.

Andningsapparat M-42
Andningsapparat för fri uppstigning från ubåt modell
1942. Bild U3 arkiv.

Tidigare hade Flottan förlitat sig på civila bärgningsresurser för bärgning av sjunken ubåt genom att kontraktera ett bärgningsbolag som skulle hålla med utrustning och fartyg. Under 2:a världskriget köptes ett bärgningsfartyg, ”BELOS” loss och byggdes om och bemannades med besättning och dykare ur flottan. Hon blev känd under sökandet efter ubåten ”ULVEN” som minsprängdes 15:e april 1943 och det var från henne som dykare gick ner och konstaterade fakta, ”ULVEN” var hittad.

Belos I
Ubåtsbärgningsfartyget Belos I akterförtöjd vid Berga. Räddningsklockan fäst vid aktra vinschen. Foto U3 arkiv.

Dykare på Belos I
Belos I med dykare. I bakgrunden räddningsklockan, 1947. Foto U3 arkiv.

Med ”BELOS” kom också ubåtsräddningsklockorna ”SVEA” och ”GÖTA” som med sin snillrika konstruktion kunde anslutas till nedgångsluckan på en sjunken ubåt och rädda 8 man i taget. Vår svenska modell byggdes efter Amerikansk förebild där Charles Bowers "Swede" Momsen (trots smeknamnet dansk/tysk bakgrund), stod bakom idéerna. Konstruktionen blev känd vid räddningen av en stor del av ubåten ”USS SQUALUS” besättning 1939. Läs mer om "Swede" Momsen och USS SQUALUS.

Belos II med räddningsklocka
Belos II med räddningsklocka. Foto Bengt Rasin

Modern Räddningsutrustning
I dag förlitar Flottan sig i första hand på ubåtsräddningsfarkosten URF, som är en liten ubåt med kapacitet att gå ner och ansluta till sjunken ubåt och ta hela besättningen i ett lyft.
Detta ner till 460 m djup!

URF
URF kopplad för ombordtagning på Belos III. Foto Thomas Falk

URF bärs av ett modernt ubåtsräddningsfartyg ”BELOS III” med stora inbyggda resurser att ta hand om trycksatt personal.

URF ombord Belos III
Ubåtsräddningsfartyget Belos III med URF hängande i den hydrauliska A-ramen. Foto U3 arkiv.

Ubåtsräddning sker idag genom internationellt samarbete, där länder utan räddningsresurser sluter avtal om assistans. URF kan till exempel flygas med hjälp av ryska flygplan till insats i stort sett var som helst på jordklotet.

URF lastas på fraktflyg
URF lastas på ryskt fraktflygplan, en AN124. Hela nosen med cockpit har lyfts för att hela ekipaget med URF skall komma ombord. Foto Thomas Falk.

Fri Uppstigning
Som alternativ finns individuell räddning genom en utstigningssluss där en man i taget kan slussas ut. Grundutbildningen för detta sker i dyktanken i Karlskrona som hela tiden har anpassats till modern teknik och vårdats i snart 64 år! Dyktanken är en unik resurs och utnyttjas av flera länders ubåtsfolk.

Övning i dyktanken
Övning i dyktanken i Karlskrona, 1965. Foto U3 arkiv

Den moderna räddningsdräkt som finns idag kan hålla en i ytan flytande ubåtsman i liv minst 24 timmar. Till och med en liten gummiflotte finns inkluderad i dräkten. Ritning finns som pdf-dokument

Om en modern ubåt blir liggandes på botten utan förmåga att själv ta sig upp så har dagens ubåtsmän en mycket stor chans att räddas. Vi kan vara stolta över vår svenska resurs!